
 
 
 
 
 
 
 

Dr VLADIMIR PETROVIĆ, naučni saradnik 
Institut za savremenu istoriju                                    UDK 323(497.11)"1987/1991" 
Beograd, Trg Nikole Pašića 11                                  32.019.51:316.77(497.11)"198" 

                                                                                                         32:929 Милошевић С. 
 
 
 

ULOGA MEDIJA U UČVRŠĆENJU VLASTI  
SLOBODANA MILOŠEVIĆA* 

 
 
APSTRAKT: Nastojeći da osvetli ulogu medija u učvršćenju režima Slo-
bodana Miloševića, članak skicira razvoj medijske scene u posleratnoj 
Jugoslaviji i fokusira se njen izgled posle smrti Josipa Broza Tita, a 
posebno se analizira prestrojavanje srpskih sredstava javnog informisa-
nja uoči, tokom i posle Osme sednice CK SKS, njihovo svrstavanje uz 
ličnost Slobodana Miloševića, uloga u konsolidaciji njegove vlasti i nje-
nom prerastanju u režim.  
 

Ključne reči: Slobodan Milošević, srpski mediji, Osma sednica CK SKS, pro-
paganda  

 
 „Godinama je najveću pažnju posvećivao sredstvima informisanja, 

naročito televiziji“, piše o Slobodanu Miloševiću jedan od njegovih najbližih 
saradnika iz vremena uspona, Borisav Jović: „Lično je odabirao glavne 
urednike novina i informativnih programa, a pogotovo direktora radija i 
televizije. Možda nigde kao u ovoj oblasti nije na direktnoj vezi držao sve 
urednike koji su ’hranili’ javnost vestima, komentarima i uopšte informaci-
jama. Bio je duboko ubeđen da građani svoje gledanje na političku situaciju 
formiraju na osnovu onoga što se njima servira, a ne prema njihovom stvar-
nom materijalnom i političkom položaju.  

Ono što nije objavljeno, nije se ni dogodilo – to je bila Miloševićeva 
deviza.“1 Miloševićev stav prema medijima direktno je proizilazio iz ličnog 
iskustva. Imao je jake razloge da tako oceni (i ceni) ulogu medija, koji su 
odigrali ključnu ulogu u učvršćivanju njegove vlasti i njenom prerastanju u 
režim.  

                                                 
* Rad je deo projekta Srpsko društvo u jugoslovenskoj državi u 20. veku – Između demo-

kratije i diktature (177016) koji finansira Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja 
Republike Srbije. 

1 Borisav Jović, Knjiga o Miloševiću, Beograd 2001, 13. 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 184

Grananje medijske sfere u socijalističkoj Jugoslaviji  
i sistemi njenog nadzora 

 
Manipulacija medijima, razume se, nije bila Miloševićevo otkriće. 

Medijski sistem SFR Jugoslavije i SR Srbije začet je u ratnom kontekstu. O 
značaju koji je partizanski pokret pridavao informativnoj sferi svedoči i 
činjenica da je na Drugom zasedanju AVNOJ-a novembra 1943. prva insti-
tucija stvorena odmah posle Nacionalnog komiteta oslobođenja Jugoslavije 
(NKOJ) bila Telegrafska agencija Nove Jugoslavije (Tanjug).2 Partijska gla-
sila poput Borbe i Proletera nastavila su da izlaze tokom rata, kao i veliki 
broj biltena, plakata i drugih propagandnih sredstava. U neposrednom 
posleratnom periodu ovaj udarnički trend je nastavljen. Iako je Zakon o 
štampi, kao i Ustav iz 1946. zabranjivao cenzuru i garantovao slobodu 
štampe, postojali su efikasni načini da se ona ograniči.3 Nacionalizacijom 
grafičkih preduzeća, štamparija, litografija i kinematografa, država i partija 
su ovu sferu stavile pod potpunu kontrolu. Koordinaciju je vršilo Ministar-
stvo za informacije, na čijem čelu se nalazio Vladislav Ribnikar, ali i 
Agitprop komisija direktno podređena CK KPJ, pod rukovodstvom Milo-
vana Đilasa.4 Zahuktavanje propagandne delatnosti bilo je važan seg-
ment preuzimanja pune kontrole nad društvom. Tako se broj listova u 
Jugoslaviji penje sa 97 (1945) na 248 (1948). Osim nekoliko verskih publi-
kacija, sva su ta glasila bila pod direktnom ili posrednom kontrolom KPJ.5 
Partijski organ Borba prerasta u dnevni list, i u tom periodu doseže vrhunac 
tiraža od 650.000 primeraka. Upravo je ta medijska centralizacija doprinela 
odolevanju sovjetskom pritisku prilikom krize oko Rezolucije Informbiroa 
1948–1949.  

U godinama posle Informbiroa, u nastojanju da se pokaže da je 
jugoslovenski komunizam drugačiji od sovjetskog, menja se i raslojava i 
medijska scena. Redakcija Borbe je 1953. pokrenula Večernje novosti, a pisci 
iz Mladog borca obnovili su NIN 1951. godine. Osnovnim zakonom o novin-
skim preduzećima i ustanovama iz 1956, institut osnivača se prenosi sa drža-
ve na društveno-političke zajednice, pretežno organizacije socijalističkog 
saveza. Tako Borba postaje organ SSRNJ, a Politika organ SSRNS. Naravno, 

                                                 
2 Stevan Nikšić, Oslobođenje štampe, Beograd 1982, 125. 
3
 Zakon o štampi je ostao na snazi do 1960. Drugi propisi koji su regulisali ovu 

oblast u neposrednom posleratnom periodu: Odluka o obaveznom dostavljanju štampanih 
stvari na području Jugoslavije (1945); Uredba o organizaciji radiodifuzne službe (1946); Pravil-
nik o prijavljivanju radio-aparata (1946). 

4 Više u: Ljubodrag Dimić, Agitprop kultura. Agitpropovska faza kulturne politike u 
Srbiji 1945–1952, Beograd 1988, 31–54. 

5 S. Nikšić, n. d., 129. O Zakonu o štampi piše Lj. Dimić, n. d., 154–156, a posebno 
Mihailo Bjelica, Mediji i politička moć. Novinarstvo u Srbiji 1945–1997, Beograd 1997, 21–26. 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 185

ove su promene bili pre administrativne nego stvarne, partija je čvrsto drža-
la medijske konce u rukama.6 

Iako je jugoslovenska štampa postajala slobodnija od „blokovske“, 
granice su jasno postavljene. O ovoj temu je ilustrativno govorio 1957. šef 
države Josip Broz Tito: „Mi ne možemo sada dozvoliti da vlada naše zemlje 
vodi jednu spoljnu politiku, a da pojedini novinar, zbog toga što mora da 
razvija svoje misli, smatra da je on iznad svega, da mora da stvara javno 
mišljenje i da radi toga ruši onu politiku koju inauguriše i sa kojom se slaže 
naš narod“.7 Dve godine kasnije, ponovo se osvrnuo na pitanje slobode 
štampe i njenog ograničavanja: „Naša štampa je slobodna, kao što mora da 
bude slobodna u jednoj zemlji koja stvara svoj život na principima prave 
socijalističke demokratije. Ali, ona mora biti strogo principijelna i u skladu 
sa politikom naše narodne vlasti i nastojanjima da se ostvaruju svi zadaci 
koji vode u socijalizam“.8 Posledično, po oceni Mihaila Bjelice, „u vreme 
Titove vladavine stvoren je u Jugoslaviji sistem javnog informisanja koji je 
po mnogo čemu bio specifičan u svetu. Gledan izdaleka, sistem je izgledao 
skoro idealan. Najvišim normativnim i programskim dokumentima garan-
tovana su radnim ljudima i građanima takoreći sva poznata prava i slobode 
u oblasti informisanja (...) Međutim, ako se sistem osmotri iznutra, nije 
teško zapaziti da je on svo vreme funkcionisao na stari agitpropovski način. 
Za većinu garantovanih prava nisu bili predviđeni mehanizmi kako se oni 
ostvaruju u praksi. To je poznati nesklad između normativnog i stvarnog.“9  

Tako je Zakon o štampi i drugim vidovima informacija donet 1960. 
predviđao slobodne medijske ustanove kojima se upravlja po načelima dru-
štvenog samoupravljanja, zarad ostvarenja prava građana na informisanje. 
Ističe se i sloboda štampe, ali i njena dužnost da građane pravovremeno, 
potpuno i valjano informiše.10 Te godine je u zemlji izlazilo 904 listova sa 
ukupnim tiražom od 629.476.000, a broj časopisa je premašio hiljadu. Ovaj 

                                                 
6 U novine se stizalo po partijskoj direktivi. Aleksandar Nenadović se seća kako ga 

je u Politiku uputio Milić Bugarčić, nadređeni u partijskom Univerzitetskom komitetu: 
„Danas sam dobio poruku da češ i ti, kako su drugovi odlučili, kao mlađi novinarski saradnik 
biti uključen u grupu koju CK Srbije šalje u Politiku (...) Na urednička mesta, približno u 
isto vreme (tokom 1952), došli su i partijski funkcioneri višeg ranga. Mita Miljković, član 
srpskog CK, postavljen je za glavnog i odgovornog urednika Politike.“ – Aleksandar Nenado-
vić, Glavni urednik. „Politika“ i pad srpskih liberala, 1969–1972, Beograd 2003, 33–35. Pod 
partijskim okriljem se otvara i nova institucija koja služi formiraju kadrova u ovoj oblasti. 
Up. Dragomir Bondžić (prir.), Novinarska i diplomatska visoka škola u Beogradu 1948–1953, 
Beograd 2013.  

7 J. B. Tito, O diskusiji na V plenumu Saveznog odbora SSRN, Sabrana dela, Zagreb 
1960, IX, 21. 

8 J. B. Tito, Pismo Savezu novinara, n. d., X, 299. 
9 M. Bjelica, n. d., 53–55.  
10 S. Nikšić, n. d., 154–59. 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 186

zakon je osim štampe regulisao i druge vidove informacija, prepoznajući 
domete radio-difuzne revolucije. Radio je već tokom Drugog svetskog rata 
odigrao značajnu ulogu u propagandnoj delatnosti, programima Radio Lon-
dona na jugoslovenskom jeziku, ili radio stanice „Slobodna Jugoslavija“ 
koja je emitovala sa teritorije SSSR-a. Prepoznajući važnost ovog medija, 
nove vlasti osnivaju posle rata Savezni komitet za radio difuziju koji koordi-
nira radom šest republičkih i dve pokrajinske matične radio stanice, a 
Radio Jugoslavija postoji do 1953. godine, kada se deli po republičkim šavo-
vima, pa tako nastaju Radio Beograd (1944), Radio Zagreb i Radio Ljublja-
na, nešto docnije i Radio Novi Sad (1949) čiji rad koordinira Jugoslovenska 
radio-difuzija, a reguliše Zakon o radio-difuznim stanicama iz 1955. godine. 
Za samo jednu deceniju, broj registrovanih radio-aparata povećan je sa 
422.000 (1953) na 2.300.000 (1963).11 Radio Beograd je do 1970. godine 
emitovao tri programa, a osnovan je i Studio B kao radio novinara Borbe.  

U ovom periodu pojavljuje se i novi, neobično važan medij – televi-
zija. Mogućnost televizijskog prenosa predstavljena je Beograđanima još na 
izložbi o Nikoli Tesli u Bezistanu 1955. godine. Već 8. juna 1956. Savezno 
izvršno veće donosi odluku o dodeljivanju sredstava za izgradnju televizij-
ske mreže u Jugoslaviji.12 Informativni program je isprva bio pod okriljem 
federacije Saveznog saveta za radiodifuziju i televiziju, koji je usmeravao 
rad Centralne informativne redakcije. Iako je osnovano zajedničko pro-
gramsko telo za televizijski program, ubrzo se zbog jezičkih i političkih raz-
loga prelazi sa koncepta zajedničkog na koncept koordiniranog programa, 
pa se u SFRJ izdvajaju tri centra - TV Zagreb (1956), TV Beograd (1958) i 
TV Ljubljana (1958).13 Razvija se i Radio Beograd, koji osniva Drugi (1965) 
pa Treći program (1969). NIP Borba osniva Studio B 1970. godine, a od 
1973, televizijski program u boji se emituje svakodnevno.14 Nije se razvijao 
samo program, već i kadrovi. Kako piše Aleksandar Nenadović, na scenu je 
stupila nova generacija novinara, unoseći vidne promene kroz „oprezna 
nastojanja redakcije da profesionalnim, selektivnim postupkom – kojim se, 
dakako nije poništavao jednopartijski informativni monopol – korak po 
korak racionalizuje i ’najosetljivije’, to jest, političko izveštavanje sa doma-

                                                 
11 Aleksandar Spasić, Kratak pregled istorije radiodifuzije u Jugoslaviji, Beograd 

1976, 70–90. 
12 Videti: Igor Leandrov, Pre početka. Sećanja na pripreme za uvođenje televizijskog 

programa u Beogradu, Prilozi za istoriju Televizije Beograd, TVB Beograd 1986, tom II; Up. I 
Rodoljub Žižić, Kroz ekran svet, Prilozi za istoriju Televizije Beograd, Beograd 1986, tom III, 
Up. Vasilije Popović et alia, Iz istorije Televizije Beograd, TV Beograd 1984, 102–103. 

13 Prvi eksperimentalni program TV Beograd emitovan je u subotu, 23. avgusta 
1958, iz studija na Sajmištu, kada je gledaoce pozdravio voditelj Mića Orlović. – I. Leandrov, 
n. d., 5.  

14 A. Spasić, n. d., 92–95. 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 187

će scene (...) Granicu tih mogućnosti u Politici kao i u drugim medijima, 
širile su, ili sužavale, opšte političke prilike unutar vladajuće nomenklature, 
pre svega partijske.“15 

Granice ovih mogućnosti su se naglo sužavale u kriznim periodima, 
poput studentskih protesta 1968, nakon kojih Izvršni biro Predsedništva 
SKJ kritikuje „svojevrstan fetiš autonomije štampe (...) Razvilo se shvatanje 
da usmerenost i sadržina listova, radio i TV programa zavise isključivo od 
redakcija, odnosno ponašanja novinara“. Zaključuje se da je „neophodno u 
većoj meri celokupni sistem informisanja tretirati kao sastavni deo politič-
kog sistema i političke i društvene odgovornosti“.16 Jedna od posledica ova-
kvog pristupa bila je i ta da su mediji ostali blisko vezani za političke 
nomenklature, sa kojima su se uspinjali i padali. Dobar primer za to je pad 
Nikezićevog rukovodstva u Srbiji 1972. Hajku je najavio Dragoslav Draža 
Marković, čiju izjavu je prenela Politika, 26. oktobra 1972, pod naslovom 
Znaju se najpreči poslovi: „Ispitaće se struktura kadrova u sredstvima infor-
misanja.“ Ističući da „opravdana kritika, tačno upućena na beogradsku 
štampu, u rečima druga Tita obavezuje sve u ovoj republici na hitno predu-
zimanje mera“, Marković je najavio „likvidiranje monopola određenih 
struktura i pojedinaca u društvu nad sredstvima informisanja i likvidiranje 
monopola pojedinaca u sredstvima informisanja“.17 Marković istovremeno 
beleži u svom dnevniku: „Biće nužno naći zadovoljavajuća rešenja u sred-
stvima informisanja. U RTV Beograd, za generalnog direktora, umesto 
Zdravka Vukovića, ići iće svakako Milan Vukos. Ko će na mesto Saše Nena-
dovića u Politici i F. Barbijerija u NIN-u? M. Stamenković i ne misli da tre-
ba još da ide iz Večernjih novosti. Po mom uverenju, biće nužna zamena i Lj. 
Veljkovića u Ekonomskoj politici. Treba razmišljati o svemu. Neće biti baš 
jednostavno naći zadovoljavajuća rešenja svuda. Možda bi dobro bilo ići 
svuda, privremeno, ne na konačna rešenja, već postaviti samo v. d. glavnih 
urednika i urednika“.18  

Nekoliko dana kasnije, rečeno je učinjeno, i Marković u dnevniku 
beleži: „Saša Nenadović (Politika), Frane Barbijeri (NIN) i Era Ilić (RTV 
Beograd) dali su ostavke. Za vršioce dužnosti imenovani su: Voja Đukić 
(Politika), Uča Milivojević (NIN) i Lj. Zečević (RTB). Vrlo je naglašeno da to 
ne znači nikakvo prejudiciranje rešenja. Bilo je važno, međutim, razjasniti 
se i dogovoriti hitno oko v. d. rukovodećih funkcija u tim radnim organiza-
cijama, kako bi se u bukvalnom smislu ’preuzela vlast’ u toj značajnoj obla-

                                                 
15 A. Nenadović, n. d., 55. 
16 Isto, 57–58. 
17 Cit. prema: A. Nenadović, n. d., 245–258. 
18 Dragoslav Draža Marković, Život i politika 1967–1978, 29. oktobar 1972, Beograd 

1978, knj. I, 396. 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 188

sti“.19 Ostalo je još da ove odluke potvrde formalni osnivači, pa je tako koji 
dan docnije „predsedništvo Republičke konferencije SSRN Srbije prihvatilo 
u svojstvu osnivača Novinsko-izdavačkog preduzeća Politika ostavku glav-
nog i odgovornog urednika Aleksandra Nenadovića.“20 Brzina ove čistke 
pokazala je istinske razmere politizacije medija. Slavoljub Đukić sumira 
njene efekte, kojima je srpsko novinarstvo preko noći lišeno najsposobnijih 
novinara: „Jednim potezom pera smenjeni su, ili pod pritiskom vlasti dali 
ostavke, svi urednici vodećih glasila.“21 Ova čistka je uzrokovala dalekose-
žnu eroziju samosvesti. Opredelila je stavove i ponašanje nove klape glav-
nih urednika srpskih medija, koji su nastojali da osluškuju političke vetrove 
bez izlaganja riziku koji je oduvao njihove prethodnike.  

Ubrzo su se osetile posledice ove krize. Sistem je postajao konfuzan 
i upadao u protivurečnosti: „Ustavom SFRJ (čl. 167) i Zakonom o štampi bila 
je zajamčena sloboda štampe i drugih vidova informisanja. Za objavljivanje 
informacija nije bila potrebna prijava ni prethodno odobrenje. Cenzura nije 
postojala, ili bolje rečeno zakoni kažu da ne postoji. Zakonodavac izuzetak 
predviđa ’u slučaju ratnog stanja ili kad je aktom nadležnog organa utvrđe-
no da postoji neposredna ratna opasnost’ (čl. 3. Zakona o štampi). Građani-
ma se daje pravo da se koriste sredstvima informisanja radi sopstvenog oba-
vještavanja, da izražavaju i objavljuju svoja mišljenja, šire informacije, izda-
ju novine i druge oblike štampe kao i pravo da učestvuju u upravljanju 
sredstvima javnog saopštavanja informacija pod uslovima koje propisuje 
zakon. Ovim se pravom na smije koristiti u cilju rušenja socijalističkog 
demokratskog uređenja utvrđenog Ustavom, ugrožavanja mira, ravnoprav-
ne međunarodne saradnje i nezavisnosti SFRJ, raspirivanja nacionalne, 
rasne ili vjerske mržnje. Ovom zabranom obuhvaćeno je i podsticanje na 
vršenje krivičnih djela, vrijeđanje časti i ugleda građana, javni moral, sve 
što može da nanese štetu vaspitanju djece i omladine ili da nanese štetu 
interesima društvene zajednice. Slična ograničenja sadrži i više članova 
saveznog Zakona, kao i čl. 1. i 2. Zakona o sprečavanju zloupotrebe slobode 
štampe i drugih vidova informisanja iz 1976. godine.“22 Prvi član ovog zakona 
sankcioniše zloupotrebu „slobode štampe i drugih vidova informisanja radi 
rušenja osnova socijalističkog samoupravnog demokratskog uređenja utvr-
đenog Ustavom SFRJ, ili ugrožavanje nezavisnosti zemlje“. Sličnu svrhu su 
indirektno imali i članovi 116, 134, 136, 150 i 157 saveznog Krivičnog zako-

                                                 
19 D. Marković, n. d., 3. novembar 1972, 397. 
20 A. Nenadović, n. d., 252. 
21 Slavoljub Đukić, Političko groblje, Beograd 2010, 189. 
22 Mirjana Nadazdin Defterdarević, Pravo i sloboda informisanja. Dometi i ograniče-

nja. Razvoj komunikacijskih sistema i procesa u Bosni i Hercegovini, Most. Časopis za obrazova-
nje, nauku i kulturu, br. 105, jul–avgust 1998, http://www.most. ba/016/028.htm 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 189

na, a posebno njegov član 133, posvećen krivičnom delu neprijateljske pro-
pagande. Međutim, u relativnom šarenilu saveznih, republičkih i lokalnih 
medija koji su deklarativno radili kao autonomne organizacije udruženog rada, 
nije uvek bilo lako pogoditi kada se i kako prelazi ova zakonska barijera.  

Takav sistem je bio posebno loše opremljen da reaguje na krizne 
situacije, što se osetilo ubrzo posle Titove smrti. Eskalacija krize na Kosovu 
početkom aprila 1981, karakterisana izgubljenim životima, zavođenjem 
vanrednog stanja i vojnom intervencijom, bila je praćena i embargom na 
informacije. Na partijskim sastancima slavljena je medijska reakcija na 
krizu.  

Radovan Pantović je sa čela Programskog saveta RTB-a tvrdio da su 
„novinari izvršili sve svoje zadatke koji su im se nametnuli u toku izvešta-
vanja o kontrarevoluciji na Kosovu i akcijama društva, pre svega Saveza 
komunista.“23 Realnost je, međutim, bila drugačija: „Jedan jugoslovenski 
dnevni list doneo je 1. aprila 1981. godine, sasvim hladnokrvno, članak o 
velikim turističkim mogućnostima SAP Kosovo. Idućeg dana i sva ostala 
štampa prenela je agencijsku informaciju o povećanju dnevnog dodatka u 
pokrajini Kosovo. Informativne emisije jugoslovenskih televizijskih stanica 
obilovale su tih dana vestima o događajima širom sveta – prvi minuti posve-
ćivani su po pravilu sukobima policije i obojenog stanovništva u Londonu i 
sličnim uličnim neredima u Briselu. O onome što se upravo zbivalo na 
Kosovu nije bilo ni reči“.24  

Mediji su itekako podbacili u pokrivanju ovih događaja, ne usuđu-
jući se da o njima izveštavaju dok se nije utvrdila njihova politička kvalifi-
kacija. Međutim, jednom kada je jugoslovenski partijski vrh osudio alban-
ske demonstracije kao izraz kontrarevolucije, najuticajnija srpska glasila 
su se nadmetala u osudama albanskog iredentizma, dolivajući ulje na 
vatru.25  

Posle ustavnih promena 1974, najdirektniji uticaj na medije dolazio 
je iz republičkih centara, što je umesto liberalizacije dovelo do republičke 
parcelizacije medijskog prostora. „Stara Juga se zauvek raspadala. I štampa 
je izgubila raniji izgled. Posle više decenija prisilnog ućutkivanja, nastala je 
gladna trka da kažemo ono što ranije nismo mogli reći.“26 Prema Ognjenu 
Pribićeviću, u drugoj polovini osamdesetih je „došlo do značajnih promena 
u sistemu informisanja. Stari sistem se raspao, a novi koji nastaje predsta-

                                                 
23 Cit. prema: Rade Veljanovski, Zaokret elektronskih medija, u: Nebojša Popov (prir.), 

Srpska strana rata. Trauma i katarza u istorijskom pamćenju, Beograd 2002. knj. II, 180.  
24 S. Nikšić, n. d., 229. 
25 Videti: Vladimir Petrović, Ekstremizacija jugoslovenskog političkog govora od smrti 

Josipa Broza Tita do Osme sednice, u: Momčilo Pavlović, Dejan Jović, Vladimir Petrović 
(prir.), Slobodan Milošević: Put ka vlasti. Osma sednica CK SKS, Beograd 2008, 83–92. 

26 S. Đukić, n. d., 225–226. 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 190

vlja mešavinu starog i novog.“27 Prema Zakonu o osnovama sistema javnog 
informisanja SFRJ iz 1985, društveno-političke zajednice i organizacije su 
mogle osnovati novinsku ili radiodifuznu organizaciju, ali uz pribavljeno 
mišljenje SSRN (Socijalističkog saveza radnog naroda), Sindikata ili Saveza 
omladine, čime se čuvao refleks partijske kontrole nad medijskom sferom 
uspostavljen 1945. godine. Zakonom je bila predviđena i zabrana rasturanja 
štampe ukoliko „se iznose ili prenose neistinite i alarmantne vesti ili tvrd-
nje kojima se ugrožava ili bi se mogao ugroziti javni red ili mir ili uznemiriti 
javnost“.  

Naravno, nije manjkalo inicijativa da se sistem transformiše. „Posle 
Titove smrti počela su se postavljati razna pitanja o funkcionisanju politič-
kog i informativnog sistema, među kojima i pitanje položaja i uloge profesi-
onalnih novinara. Na novinarskim skupovima mogle su se čuti izjave, valjda 
prvi put posle Drugog svetskog rata, da ova profesija ne bi smela da bude 
transmisija Saveza komunista.“28 To je bilo lakše reći nego sprovesti u delo. 
Po podacima Saveza novinara Jugoslavije, u SFRJ je 1982. radilo 11.000 
novinara, od kojih u Srbiji 3.800. Od ovog broja preko 75% bili su članovi 
SKJ. U izdanjima NIP Borbe radilo je oko 450 novinara, od kojih su 65% bili 
članovi partije. U NIP Politika od oko 400 bilo je 70% članova partije, u 
Radio Beogradu 300 novinara, u Televiziji Beograd 300 (80% članova parti-
je, a u Tanjugu od 250 zaposlenih 88% imalo je partijsku knjižicu.29 Iako je 
Agitprop odavno raspušten, nadzor nad medijima i dalje je sprovodila 
Komisija Predsedništva CK SKJ za propagandnu i informativnu delatnost, a 
ni policija nije bila manje zainteresovana.  

Kako piše Slavko Ćuruvija, „u Sedmoj upravi SSUP-a postojalo je 
odeljenje zaduženo za kontrolu medija, koje je u svakoj redakciji imalo svo-
je obaveštajce i to po sistemu: jedan policajac na tri novinara, zahvaljujući 
čijoj delatnosti je policija promptno, na svakih deset minuta dobijala izve-
štaje šta se gde događa.“30 Ovi sistemi kontrole ipak nisu funkcionisali kao 
ranije. „Nespremna za ma kakve demokratske reforme, vladajuća partija 
nastojala je da i dalje vlada i drži sve konce u svojim rukama na isti način 
kao i ranije. Međutim, kako je vreme odmicalo, otpori jednopartijskom 
načinu vladanja postajali su sve jači. Sa raznih strana dolazile su kritike, 
kako prakse tako i teorije. Jedan za drugim dovedeni su u pitanje svi princi-
pi na kojima je zasnovan Program Saveza komunista – vodeća uloga partije, 

                                                 
27 Ognjen Pribićević, Promene u sistemu informisanja u Jugoslaviji, Novinarstvo, 1–

1991, 66. 
28 M. Bjelica, n. d., 55.  
29 M. Bjelica, n. d., 48–49. 
30 Predrag Popović, Oni ne praštaju, Poslednja ispovest Slavka Ćuruvije, Beograd 

2001, 165. 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 191

demokratski centralizam, samoupravni socijalizam, delegatsko odlučiva-
nje.“31 Sistem je bio na prekretnici. 

 
Stvaranje vođe – srpski mediji i uspon Slobodana Miloševića  

 
Odgovor na ovaj izazov razlikovao se u različitim delovima Jugosla-

vije. „Tokom 1984. godine partijski komiteti imali su obavezu da organizuju 
rasprave o problemima javnog informisanja i novinarstva. U toj jugosloven-
skoj akciji naročito energičnim pokazalo se novoizabrano rukovodstvo 
Gradskog komiteta SK Beograda sa Slobodanom Miloševićem na čelu, koje 
’nalaže komunistima NIRO Politika da definišu i ostvare program idejno-
političkog delovanja u pogledu jedinstvene uređivačke politike i da sve-
strano analiziraju i ocene razloge i puteve pojavljivanja napisa nesocijalsi-
tičke sadržine i nacionalističke intonacije i preduzmu mere protiv ovakvih 
pojava u NIN-u, Politici ekspres, TV Reviji, Intervju-u i Ilustrovanoj politici. 
To se odnosi i na slične pojave u Dugi, Novostima 8 i Saboru“.32 Posledič-
no, zavladala je specifična situacija u Srbiji, „gde su vodeći mediji (RTB i 
Politika) već nekoliko godina svedeni na nivo biltena vladajuće komuni-
stičke partije.“33 To nije nužno značilo da je sva štampa govorila jednim 
glasom, već da je postala sredstvo unutarpartijskih sukoba, koji su posta-
jali sve oštriji, tako da su se nesuglasice koje su postojale unutar srpske 
komunističke partije itekako mogle iščitavati na stranicama beogradske 
štampe.  

Alarmantni medijski skandali, poput pojave nacrta Memoranduma 
SANU u Večernjim novostima krajem septembra 1986. i sa njim povezanog 
objavljivanja humoreske Vojko i Savle u Politici januara 1987, ukazivali su 
na dramatičnu eroziju profesionalnih standarda, dok je slučaj omladinskog 
lista Student iz aprila iste godine ukazivao na odlučnost sistema da očuva 
kontrolu nad medijima.34  

U politizaciji medijske sfere naročito prednjači Slobodan Milošević, 
tada već predsednik CK SKS. Odlučno guši bilo kakve pokušaje emancipaci-
je novinara, koji za njega predstavljaju „pokušaj konstituisanja političke 
opozicione organizacije.“ Poziva na budnost na sednicama Gradskog komi-
teta, „naročito u izdavačkim i novinskim kućama i drugim institucĳama 

                                                 
31 M. Bjelica, n. d., 64–65. 
32 Cit. prema: M. Bjelica, n. d., 65–66. 
33 O. Pribićević, n. d., 67. 
34 Videti Miodrag Marović, „Politika“ i politika, Helsinški odbor za ljudska prava, 

Beograd 2003. O slučaju Student videti Dragomir Bondžić, Beogradski univerzitet i Osma sed-
nica. Stanje na Univerzitetu 1987. godine i „slučaj Student“, u: M. Pavlović, D. Jović, V. Petro-
vić (prir.), n. d., 149–160.  



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 192

koje direktno utiču na stvaranje javnog mnjenja“.35 Upušta se u detalje 
kadrovske politike u medijima i istrajno radi na promociji svojih simpatize-
ra u njima.36 Ova će se investicija ubrzo isplatiti, prilikom Miloševićeve 
posete Kosovu Polju krajem aprila 1987, tokom koje je otvoreno uzeo u 
zaštitu predstavnike kosovskih Srba.37 Ta poseta je označila početak nove 
medijske strategije. Njena prezentacija na beogradskoj televiziji promovisa-
la je Miloševića u nacionalnog lidera. Njegova izjava demonstrantima 
(„Niko ne sme da vas bije“) postaje medijska atrakcija. Tadašnji zamenik 
direktora RTB Dušan Mitević, kućni prijatelj Slobodana Miloševiće i njego-
ve supruge Mirjane Marković, koji je stajao iza ove orkestracije, prisećao se: 
„Emitovali smo Miloševićevo obećanje na TV bez prekida. To ga je i lansira-
lo.“ Sećao se i Miloševićeve reakcije: „Mi smo taj izveštaj pravili za svoje 
redovne emisije, mi imamo tri kanala, i on je bio vrlo zadovoljan tim putem, 
zato što misli da je uradio ono što je trebalo da uradi.“38 Propagandna poru-
ka pala je na plodno tle. Nižu se televizijski i novinski izveštaji o Miloševi-
ćevom susretu sa predstavnicima kosovskih Srba, koji štampa romantično 
naziva „najduža noć“. Najavljuje se novi, beskompromisan pravac čiji se 
začetnik čak i opeva: „Ali pristiže lep mladi govornik / Sunce koje zalazi pali 
mu nakostrešenu kosu / Razgovaraću sa svojim narodom i na ledini, kaže / 
U školskom dvorištu, na njivi“.39  

Ovakav razvoj je u velikoj meri zatekao Miloševićevog dugogodi-
šnjeg promotera, predsednika Predsedništva SR Srbije Ivana Stambolića. 
Stambolić je smatrao da nagla radikalizacija kosovskog pitanja ugrožava 
dotadašnje napore usmerene ka promeni odnosa između republike i pokra-
jina i da otvara vrata nacionalističkoj histeriji. Nije blagovremeno uvideo da 
je upravo to bilo sredstvo kojim je Milošević nastojao da ostvari cilj – njego-
vo uklanjanje i učvršćenje sopstvene vlasti u Srbiji. Dok je Stambolić uza-
ludno nastojao da izbegne konfrontaciju, partija i javnost su se ubrzano 
opredeljivali između „Ivice i Slobe“. Sa njima i mediji: „Bilo je specijalno 
zadovoljstvo pratiti to gambanje“, piše Slavko Ćuruvija: „Počelo je svrstava-
                                                 

35 Radilo se o pokušaju stvaranja novinarskog Fonda solidarnosti. – M. Bjelica, n. 
d., 79. 

36 Tako Milošević na sednici Gradskog komiteta 18. februara 1987. kaže: „Prome-
njen je glavni urednik Duge, ali se stanje u Dugi neće promeniti dok ne dođe do promene u 
redakciji Duge u širem smislu. Razgovaramo i o novom glavnom uredniku NIN-a. Bez obzira 
na rešenje do koga dođemo, nećemo rešiti probleme u NIN-u ako ne dođe do ozbiljne rekon-
strukcije čitave redakcije.“ Cit. prema: A. Nenadović, Politika u nacionalističkoj oluji, u: N. 
Popov, n. d., tom II, 169. 

37 O ovoj poseti i usponu Slobodana Miloševića u: Kosta Nikolić, Niko ne sme da vas 
bije, Slobodan Milošević u Kosovu Polju 24–25. april 1987, Beograd 2006. 

38 Lora Silber, Alan Litl, Smrt Jugoslavije, Beograd 1996, 31. 
39 Radoslav Zlatanović, Himna na ledini, Književne novine, 38/1987, br. 731, 1. maj 

1987. 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 193

nje u suprotstavljene blokove. Miloševića odmah podržala Politika, sa 
Žikom Minovićem na čelu. Televizija, sa direktorom Erićem, tek se kasnije 
presaldumila u tom smeru.“40 

U tako napetoj atmosferi okinut je oroz u kasarni u Paraćinu, u 
kojoj je 3. septembra vojnik albanske nacionalnosti Aziz Keljmendi u 
rastrojstvu pucao po spavaonici, usmrtio četiri druga regruta, a ranio peto-
ricu. O načinu na koji je beogradska štampa propratila ovu tragediju piše 
tadašnji glavni i odgovorni urednik Politike Živorad Minović: „Kad danas o 
svemu tome mislim, mogućno je da smo u nečemu i grešili (...) podsećam 
kako je izgledala prva strana Politike 4. septembra 1987. godine. Prva dva 
stupca: ’Ubijena četiri vojnika’, druga tri: „Keljmendi pucao u Jugoslaviju.“ 
Naslov ’Keljmendi je pucao u Jugoslaviju’ dao je jedan od urednika Politike, 
jer su poginuli vojnici bili različitih nacionalnosti i iz različitih krajeva 
Jugoslavije. (...) Smatrali smo da zbog delikatnosti događaja jedino treba da 
se konsultujemo sa vrhom Jugoslovenske narodne armije. Rečeno nam je 
da o informacijama, izveštajima, komentarima i njihovim intonacijama tre-
ba da se dogovaramo sa Političkom upravom SSNO (...) ni taj vrh ni Miloše-
vić uopšte nisu imali nikakav kontakt sa Politikom. Povodom tog tragičnog 
događaja (...) smo jedine kontakte imali sa Političkom upravom SSNO i 
mislim da je bilo dobro što smo ih imali“.41 

Bez obzira na to da li je iza antialbanskih intonacija u beogradskoj 
štampi stajala JNA ili Milošević, ona je objektivno išla na ruku Miloševiće-
voj struji, prikazujući Stambolića kao kompromisera nedoraslog dramatič-
noj situaciji. Ivan Stambolić piše: „Posle ubistva vojnika u kasarni u Paraći-
nu nastaje kvalitativna promena u javnom mnjenju Srbije. Posle svega, u 
sredstvima javnog informisanja. Do Paraćina, Žika Minović i ostali uvažava-
li su ono što sam im govorio. A govorio sam im: ’Čekajte. Polako. Idemo već 
sa merama. Nemojte, ljudi, tu ljutu travu na ljutu ranu.’ Posle Paraćina, i 
Slobodan Jovanović i Žika Minović i Dušan Mitević počinju otvoreno da mi 
se suprotstavljaju, da se raspravljaju sa mnom, da odbijaju ono na čemu 
insistiram (...) U Politici je nacionalistička provala posle Paraćina. Kao po 
komandi. Počinju da pale Srbiju. Dižu Srbe na noge. Da je Milošević godi-
nama planirao šta bi valjalo preduzeti da dođe do šanse, ne bi mogao smisli-
ti povoljniji događaj.“42  

U dogovoru sa Ivanom Stambolićem, situaciju je nastojao da smiri 
sekretar Gradskog komiteta Dragiša Pavlović. Slavko Ćuruvija o tome piše: 
„Tog leta je došlo do ubistva vojnika u Paraćinu, što je kasnije iskonstruisa-

                                                 
40 P. Popović, n. d., 174. 
41 Živorad Minović, Ulični biograf. Knjigom na knjige Slavoljuba Đukića, Beograd 

2010, 104–107. 
42

 Žrtve. Ivan Stambolić Slavku Ćuruvĳi, Beograd 2006, 30. 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 194

no u uvod u konačni obračun za vlast u Srbiji. Žika Minović je tu tragediju 
digao na planetarni nivo, žestoko potpalio, pa se Dragiša Buca Pavlović istr-
čao, verovatno u dogovoru sa Stambolićem, da gasi vatru. Sazvao sastanak 
sa glavnim i odgovornim urednicima beogradskih medija, pa u kritici nacio-
nalističke opcije izgovorio sintagmu ’olako obećana brzina’, koja je kasnije 
prerasla u liniju blokovske diferencije.“43 Pavlović je na tom sastanku, koji 
je javno prenošen 11. septembra, upozoravao: „Situacija u Kosovu, koja se 
ne poboljšava željenom i obećanom brzinom stvara opasnu atmosferu, gde 
svaka reč izgovorena protiv srpskog nacionalizma je shvaćena kao naciona-
lizam. Strastvene reči mogu doneti samo vatru (...) Šta treba da se dogodi 
da bismo shvatili da obarač na oružju povlače i neodmerene reči na javnoj 
sceni?“44 Izvršni sekretar gradskog komiteta Radmilo Kljajić ilustrovao je 
ove pojave primerima iz Politike, Politike Ekspres i Intervjua. Iako su njihovi 
prekori bili upućeni predstavnicima medija, mogli su se čitati i kao optužba 
na račun političara koji nude sumnjive prečice, odnosno olako obećavaju 
brzinu.  

Ispostavilo se da je ovaj pokušaj predstavljao uvod u dotada najo-
zbiljniju političku krizu, budući da Milošević nije imao nameru da ustukne. 
Po Slavoljubu Đukiću, 13. septembra 1987, „u kući Mirjaninog dede, gde 
Miloševići provode slobodne dane, sastaju se Slobodan, Mira Marković, 
Dušan Mitević i glavni urednici Politike i Ekspresa, Živorad Minović i Slobo-
dan Jovanović. Tu je dogovoreno da štampa počne kampanju protiv Dragiše 
Pavlovića. Tekst je napisala Mira Marković, a ispomagao je Živorad Mino-
vić, glavni urednik Politike, koji je imao i ulogu daktilografa. Dogovoreno je 
da komentar publikuje Ekspres i da ga prenese uticajna Politika čime će se 
javnosti dati do znanja o ozbiljnosti događaja. Ostalo je samo jedno, tehnič-
ko pitanje: ko da potpiše komentar? Potpisao ga je novinar Ekspresa Drago-
ljub Milanović, koji nije učestvovao na sastanku u Požarevcu.“45 Slavko 
Ćuruvija dodaje neznatno drugačiju verziju: „Pošto to nije znao sam da 
napiše, čuveni Dragoljub Milanović, s Kosovo i s brkovi, mali zarozani pro-
vincijalac, seo je i potpisao komentarčinu u kojem je rasturan Buca Pavlo-
vić. To je verovatno napisao ili Žika Minović ili Slobodan Milošević.“46 Kako 

                                                 
43 P. Popović, n. d., 175. 
44 Dragiša Pavlović, Olako obećana brzina, Zagreb 1988, 97–98. 
45 S. Đukić, n. d., 238–239.  
46 P. Popović, n. d., 176. – Živorad Minović poriče Đukićeve tvrdnje da je učestvo-

vao u pripremi ovog medijskog puča: „Mogao sam o nemu misliti bilo šta, ali ni u snu nisam 
pomišljao da bi mogao biti toliki klevetnik. (...) Nisu bili prisutni samo ljudi koje pominje 
Đukić. Bilo je još nekoliko, kako on, korčaginovski kaže, učesnika ovog kružoka... ali te dru-
ge ličnosti, ne znam iz kojih razloga, on ne pominje. A bilo bi i više nego indikativno i zna-
čajno da ih je pomenuo. (...) Ništa u Požarevcu nije „dogovoreno“ u vezi sa „reagovanjem“ 
Ekspresa povodom istupanja Dragiše Pavlovića. Glavni urednik Ekspresa Slobodan Jovanović, 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 195

bilo, posle objavljivanja „Milanovićevog“ komentara Olake ocene Dragiše 
Pavlovića, objavljenog u Politici Ekspres, zakazuje se sednica Predsedništva 
CK SKS. Na njoj se po Miloševićevom zahtevu razmatra slučaj Dragiše 
Pavlovića. Uprkos Stambolićevom protivljenju, tesnom većinom usvaja se 
odluka da se Radmilo Kljajić isključi iz Saveza komunista, a Pavlović iz 
partĳskog Predsedništva i da se preispita odgovornost njemu bliskih ljudi u 
medĳskoj sferi (Ivana Stojanovića, Momčila Baljka). Da ritualno potvrdi 
ove odluke, saziva se Centralni komitet, na čuvenoj Osmoj sednici koja je 
održana 23. i 24. septembra 1987.47 Razrešenjem Dragiše Pavlovića iz par-
tijskog rukovodstva na sednici koja je bila televizijski prenošena oslabljena 
je i pozicija Stambolića, čiju aktivnost i liderske ambicije tokom sednice 
kritikuju Miloševićeve pristalice. Napadan sve žešće i u vodećim srpskim 
glasilima, Ivan Stambolić do kraja godine podnosi ostavku. „Dva meseca su 
po novinama i televiziji raspisivali poternice za ljudima, proganjali ih, obeš-
ćašćivali, smenjivali (...) Mene su ostavili za kraj. Metod je isti. Krenuli su 
sa nekim paušalnim, neodređenim optužbama. Osnovna kvalifikacija je, 
prvo, oportunista, pa onda i izdajnik srpskog naroda. (...) Stvarala se atmos-
fera progona. Bespomoćan si. Ne možeš javno ništa.“48  

Nakon Osme sednice, iz medijske sfere velikom brzinom se uklanja-
ju ne samo Stamboliću odani kadrovi, već i novinari od integriteta i stava. 
Sa RTB-a odlazi urednik Informativno-političkog programa Mihailo Erić, a 
Gordana Suša je sklonjena sa ZIP-a. U Svetu Jelenu Jevremović zamenjuje 
Ljiljana Bulatović. Ostavke podnose glavni urednici NIN-a (Mirko Đekić) i 
Duge (Grujica Spasović) a na njihova mesta dolaze Đoko Stojčić i Ilija Rapa-

                                                                                                                          
s kojim sam putovao u Požarevac, gotovo uzgredno mi je rekao da su napisali komentar 
povodom izjave D. Pavlovića, koji će ’u sutrašnjem broju’, u ponedeljak 14. septembra, Eks-
pres objaviti na drugoj, komentatorskoj strani. Napomenuto mi je da se sadržaj zasniva na 
njegovoj polemici sa Pavlovićem na sastanku sa glavnim urednicima dan pre toga u Grad-
skom komitetu. (...) A što se tiče Mire Marković, ona tada nije ništa ni diktirala ni pisala, već 
nam je kuvala kafu. (...) Pokušaću da mu odgovorim kratko. Taj susret u Požarevcu smo S. 
Jovanović i ja u šali nazivali šifrovanim imenom „Lubenica“, jer je nas nekolicinu iz Beogra-
da i nekoliko ljudi iz Požarevca te nedelje Milošević pozvao „na bostan“. Dan je protekao u 
neobaveznom ćaskanju u kojem Mirjana nije učestvovala, osim u već pomenutoj ulozi kafe-
kuvarice. Kasnije sam obavešten da je Dušan Mitević ispričao Đukiću svoju verziju tog 
susreta, a ovaj ju je prihvatio kao takvu, dakle netačnu ... Vara se Đukić kad misli da je u 
pomenutom „kružoku“ u Požarevcu bilo odanih i poverljivih ljudi. U tom sunčanom septem-
barskom danu, oko velikog stola sa crvenim kriškama lubenice, niko nikom nije bio odan, 
niko nikome nije verovao, svako je merio šta će da kaže i niko nije znao šta je u Miloševiće-
voj glavi ... Požarevački susret Sl. Đ. (na osnovu Mitevićevih priča) ocenio je kao zaveru od 
koje je maltene sve počelo, a ja ga opisujem zbog besprimernih kleveta koje mi je u tekstu o 
tome on naneo“. – Ž. Minović, Ulični biograf, 112–115. 

47
 Osma sednica CK SKS, Beograd 1987. Up. M. Pavlović, D. Jović, V. Petrović 

(prir.), Slobodan Milošević: Put ka vlasti. Osma sednica CK SKS, Beograd 2008. 
48 Ivan Stambolić Slavku Ćuruviji, Žrtve, Beograd 2006, 89–90 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 196

jić.49 Atmosferu čistke opisuje Mirko Đekić: „Krenule su partijske komisije, 
sastavljene od istaknutih partijskih aktivista, sastanci, ispitivanja. U komi-
siji koja je formirana da se ispita politička odgovornost ne samo Mirka 
Đekića, već i većeg dela redakcije, bilo je nekoliko članova iz Slobinog juri-
šnog odreda. U komisiji su bila po dva predstavnika Predsedništva CK Srbi-
je, Gradskog komiteta, Komisije za informisanje i Opštinskog komiteta Sta-
ri Grad. Glavnu reč u Komisiji vodio je Zoran Todorović Kundak.“50  

Dok se upražnjena mesta popunjavaju Miloševićevim pristalicama, 
njegovi najbliži saradnici zadržavaju pozicije ili avanzuju u ključnim repu-
bličkim medijima. Dušan Mitević prelazi na čelo RTB, a Slobodan Jovanović 
ostaje glavni urednik Politike Ekspres, u kojem promoviše novinare koji se 
eksponiraju senzacionalističkim i nacionalističkim tekstovima – Ljiljanu 
Bulatović, Dragoljuba Milanovića, Miroslava Markovića.51 U Politici, glavni i 
odgovorni urednik Živorad Minović se oslobađa predsednice Izdavačkog 
saveta Živane Olbine i „Ivana Stojanovića, direktora Politike i člana CK SK 
Jugoslavije, koji je iz novina saznao da je Predsedništvo CK SK Srbije 
zaključilo da predloži Socijalističkom savezu Srbije da on bude smenjen sa 
dužnosti direktora Politike.“52 Umesto Stojanovića, v. d. direktora od 12. 
oktobra 1987. postaje sam Minović, koga Predsedništvo republičke konfe-
rencije SSRN Srbĳe ustoličava za direktora 25. decembra, budući da „svo-
jim idejno-političkim opredeljenjem i dokazanom stručnim i drugim spo-
sobnostima pruža uverenje da će uspešno obavljati dužnosti direktora NO 
Politika (...)  

U jednom politički složenom razdoblju, kada je na Politiku vršen 
pritisak van kuće i u samoj Kući da se odstupi od društveno utvrđene uređi-
vačke politike, redakcĳa i glavni urednik Minović uspeli su da osnovna 
orĳentacĳa lista ostane na linĳi Saveza komunista“, obrazlagalo je odluku 
ovo telo.53 

Držeći istovremeno funkcije direktora i glavnog i odgovornog ured-
nika, Minović postaje ključni branilac tekovina Osme sednice. Ne propušta 
nĳednu priliku da istakne svoje „provoboračke“ zasluge. Na sastanku 

                                                 
49 M. Bjelica, n. d., 68.  
50 Miloš Mišović, Naslednici bez testamenta, Razgovori sa glavnim urednicima NIN-a, 

Beograd 1999, 199. 
51 Upitan da li ima utisak da je njegovo glasilo prednjačilo u napadima na Miloševi-

ćeve protivnike, Jovanović je rekao: „Ekspres jeste bio perjanica, ali ne u tom smislu. List je 
imao veliki tiraž i značajnu poziciju koja se ne može nametnuti nikakvim veštačkim ili diri-
govanim sredstvima, nego je bio prihvaćen od čitalaca. Bilo je oštre reči, bilo je izrazitih, 
jakih tekstova i komentara, bilo je mnogih otkrića koje niko drugi ni po nedelju dana kasnije 
nije smeo da preuzme.“ – Slobodan Jovanović, Virtuelna Srbĳa, Beograd 2000, 121–122. 

52 M. Marković, n. d., 19. 
53 Politika za nas, 29. decembar 1987, br. 33, str. 1. 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 197

Komisĳe za novinare Gradskog komiteta CK SKS, posvećenom ovim prome-
nama, dok se čelni ljudi medijske sfere nadmeću u žestini (Slobodan Jova-
nović, Aleksandar Prlja, Ljiljana Bulatović, Sergej Šestakov, Dušan Mitević, 
Bora Ilić, Momir Brkić), Minović komentariše pisanje zagrebačkog lista 
Danas o ovom događaju: „Prosto ne mogu da verujem da taj list dovodi u 
pitanje Osmu sednicu CK Srbĳe na taj način što postavlja pitanje da li je ta 
sednica na Titovom putu. Ja težu optužbu nisam pročitao“.54 Na istom tra-
gu, partĳski kolektiv Politike neposredno po Osmoj sednici drži sastanak na 
kojoj se njen ishod kuje u zvezde. Podnosilac izveštaja na Konferencĳi SK 
NO Politika, Ljĳana Bulatović zaključuje: „Osma sednica CK SK Srbĳe (...) 
afirmisala je značaj javnosti i demokratičnosti u političkom radu“. Živorad 
Minović je takođe pozdravio rezultate sednice, hvaleći se da je i u ovim 
okolnostima „Politika odolela pritiscima i manipulacĳama“. Najdalje je oti-
šao Slobodan Jovanović: „Što se tiče Osme sednice, pre i posle i povodom 
nje, kada ovde govorimo, dozvoliću sebi da kažem da je ovo samo priprema 
za neku vrstu ’naše Osme sednice’ (...) Ako ima otpora, onda da se diferen-
ciramo.“55  

Tokom druge polovine 1987. i 1988. godine iz ključnih srpskih 
medija odlaze ili se isteruju najbolji novinari.56 Ni profesionalizam ni tiraži, 
međutim, nisu bili bitni novoj uređivačkoj ekipi, već lojalnost novom lideru 
i jasno usmerenje ka konsolidaciji njegove moći. Ujednačavanje medijskog 
prostora posle Osme sednice i simbolično je zapečaćeno glamuroznom pro-
slavom 84. rođendana Politike 23. januara 1988. u Domu JNA, kojoj je pri-
sustvovalo čitavo srpsko državno i partijsko rukovodstvo.  

Okružen generalima Petrom Gračaninom, predsednikom Predsedni-
štva Srbĳe i članom Predsedništva SFRJ Nikolom Ljubičićem, Dušanom 
Čkrebićem, članom Predsedništva CK SKJ, Bogdanom Trifunovićem, pred-
sednikom Predsedništva konferencĳe SSRNS, Aleksandrom Bakočevićem, 
predsednikom Skupštine grada Radošem Smiljkovićem, Predsednikom GK 
SK Beograda, kolektivu Politike je na uspesima u dosadašnjem radu čestitao 
predsednik Predsedništva CKSKS i najmoćniji čovek u Srbiji – Slobodan 
Milošević.57 

 

                                                 
54 M. Bjelica, n. d., 68. 
55 Sa sednice konferencĳe SK NO Politika: „Velika je snaga Osme sednice“, 29. de-

cembar 1987, Politika za nas, 5–9. 
56 Tako je Aleksandar Nenadović napadnut člankom u Politici Ekspres, koji su potpi-

sali Slobodan Jovanović i Dragoljub Milanović. „Uzalud sam tražio odgovor na logično pita-
nje; da li će glavni urednik mog lista, koji je kao direktor cele firme nadređen i urednicima 
Ekspresa, uzeti u zaštitu svog dopisnika iz SAD ili će me redakcija opozvati, ako neće smeti 
neće da me brani? Žika je zagonetno ćutao“. – A. Nenadović, n. d., 281.  

57 Politika za nas, 27. januar 1988, 1–3, br. 334. 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 198

Novi pravac – od vlasti do režima 
 
Mediji nisu doveli Slobodana Miloševića na vlast, a ni javnost u 

širem smislu reči nije doprinela njegovoj pobedi. On se uspinjao postepeno 
lestvicama partijske nomenklature, putem koji mu je krčio Ivan Stambolić. 
Na tom putu, Milošević je umeo da prepozna važnost kontrole nad sredstvi-
ma informisanja, koja su odsudno doprinela nadigravanju svog mentora. 
Našavši se na čelnoj poziciji, bez konkurenta u redovima srpskih komuni-
sta, nastojao je da održi i opravda stečeni monopol forsiranjem političke 
misije – rešenja srpskog državnog pitanja. Medijska sfera je tako postala 
ključno oruđe konsolidacije njegove vlasti i njenog prerastanja u režim. 
„Umesto ka pluralizaciji medijskog sistema, napori vlasti bili su usmereni 
ka održavanju vladajućeg državno-partijskog modela medija i nastojanju da 
se osigura funkcionisanje medija kao glavnog instrumenta u osnaživanju 
nove nacionalističke ideologije i vladajuće partije kao njenog ekskluzivnog 
protagoniste“, piše Jovanka Matić.58 Disciplinovano novinarstvo upustilo se 
u koordiniranu medijsku ofanzivu koja je pratila Miloševićevu borbu za sla-
manje pokrajinskih autonomija. Medijska taktika bila je jednostavna i efi-
kasna. Mitinge podrške ovom kursu, koji se od leta 1988. kapilarno i orga-
nizovano šire centralnom Srbijom, beogradska televizija prenosi i prezentu-
je kao izraz „antibirokratske revolucije“, ali i plebiscitarne podrške ruko-
vodstvu koje je personifikovao Milošević.59 Rapidni potezi kojima je desta-
bilizovano rukovodstvo Vojvodine i Kosova, a zatim i Crne Gore, prezento-
vani kao izjašnjavanje volje srpskog naroda, štaviše kao njegovog „događa-
nja“, kako se na jednom od mitinga izrazio književnik Milorad Vitezović, a 
televizija ponavljala u beskraj.  

Štampani mediji su takođe dali velik doprinos stvaranju ovakve 
atmosfere, a pre svega Politikina grupa. Samom listu Politika je zahvaljujući 
tradicionalnom ugledu namenjena specifična uloga. Milošević dolazi u rad-
nu posetu rukovodstvu grupe 5. jula 1988, nakon kojeg je „povoljno ocenio 
nastojanje NO Politika da se razvĳa na savremenim tehničko-tehnološkim, 
informativnim i ekonomskim osnovama“.60 Tri dana kasnije, list otvara svo-
je stranice za novu rubriku, nazvanu „Odjeci i reagovanja“, koja je pod krin-
kom liberalizacije štampe i otvaranja prema čitaocima služila kao poligon 
za osudu režimskih protivnika i najavu političkih čistki naručenim tekstovi-

                                                 
58 Jovanka Matić, Televizija protiv birača. Televizijska kampanja za parlamentarne 

izbore u Srbiji 1990–2000, Beograd 2007, 60. 
59 Bojan Lekić, Zoran Pavić, Slaviša Lekić (prir.), Kako se događao narod: Antibiro-

kratska revolucĳa, Beograd 2009; Nebojša Vladisavljević, Serbia’s Antibureaucratic Revolution: 
Milosevic, the Fall of Communism and Nationalist Mobilization, Palgrave, London 2008. 

60
 Politika za nas, 3. avgust 1988, 340, str. 3–5. 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 199

ma.61 „Zamišljena, očigledno, kao kanal za podsticanje i usmeravanje vani-
institucionalnog rešavanja političkih problema, rubrika se prvi put javlja 8. 
jula 1988. godine, na sam dan održavanja mitinga Srba i Crnogoraca sa 
Kosova u Novom Sadu, kojim je otvorena duga i vruća sezona „događanja 
naroda.“62 Masovni protesti koji se tokom jeseni gusto koncentrišu u Vojvo-
dini dovode 6. oktobra 1988. do odstupanja vojvođanskog rukovodstva i 
njegove smene Miloševićevim sledbenicima.63 Sličan scenario uspeva i u 
Crnoj Gori početkom 1989. U istom periodu, otpori Miloševićevoj politici 
na Kosovu se slamaju silom, a obe se pokrajine krote ustavnim amandmani-
ma koje Skupština SR Srbije ceremonijalno proglašava 28. marta 1989.64 
Ritam ovih promena na karakterističan način odražava štampa. Naslovnice 
NIN-a iz istog perioda donose faksimil Zakona o zabrani povratka Srba na 
Kosovo, tekst „Dva nataliteta“ uz sliku albanske porodice sa sedamnaestoro 
dece i osnovne škole sa jednim učenikom Srbinom, fotografiju kosovskih 
Srba i Crnogoraca sa demonstracija u Novom Sadu, fotografiju iz sela Pre-
kale na kojoj Srpkinja sa puškom o ramenu čuva decu na njivi, te tekst pod 
naslovom „Sto dana koju su potresli Crnu Goru“. Ova kaskada se trijumfal-
no završava naslovnicom „28. III 1989. Srbĳa – Republika! Proglašenje 
ustava Srbĳe“.65  

Sa preuzimanjem kontrole nad pokrajinama, širi se i medijska baza 
Miloševićeve moći. U Vojvodini se u sprovođenju čistki u novinarskoj orga-
nizacĳi naročito istakao Mihalj Kertes, Miloševićev čovek od poverenja i 
novi član Predsedništva SR Srbije. Na vanrednoj skupštini Društva novina-
ra Srbĳe, održanoj u Vrbasu krajem maja 1989, kojoj je prisustvovao Ker-
tes, zatražena je „oštra diferencijacĳa u RTV Novi Sad, što je bio siguran 
znak da se pripremaju nove čistke (...) U svom prepoznatljivom stilu Mihalj 
Kertes izjavio je da treba odmah oduzeti pero ’onima koji su bili u službi 
stare politike’.“66 Još se oštrije postupa na Kosovu. Početkom jula 1990. 
Skupština Srbije donosi odluku o prestanku rada Skupštine Kosova i Pokra-
jinskog izvršnog veća, a istovremeno se uvode privremene mere u RTV Pri-
ština i u Rilindiji. Smenjuje se rukovodstvo, bez posla ostaje 1500 ljudi 
                                                 

61 Reprezentativan deo priloga iz ove rubrike objavljen je u: Aljoša Mimica, Radina 
Vučetić, Vreme kada je narod govorio. Odjeci i reagovanja u Politici, 1988–1991, Beograd 2008. 
Videti i Jelka Jovanović, Bojan Tončić (prir.), „Vreme kad je narod govorio“. Odjeci i reagova-
nja (Politika, 1988–1991). Okrugli sto, 14–15. decembar 2001, Beograd 2002. 

62 A. Mimica, n. d., 24. 
63 O toku „antibirokratske revolucije“ u Vojvodini i ustavnim promenama videti 

Kosta Nikolić, ’Ili će Srbija biti republika, ili će prestati da postoji!‛ – ustavne promene u Srbiji 
1989 (I), Istorija 20. veka, 2012/2, 165–188. 

64 O donošenju Ustava videti Kosta Nikolić, ’Ne damo Kosovo’ – ustavne promene u 
Srbiji (II), Istorija 20. veka, 2012/3, 171–90. 

65 M. Mišović, n. d., 216–217.  
66 M. Bjelica, n. d., 87. 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 200

zaposlenih u ovim sistemima, a zatvara se i šest lokalnih radio stanica koje 
su emitovale program na albanskom jeziku. I u Beogradu se guše poslednji 
džepovi otpora. Sa televizije su smenjeni Goran Milić, Mihailo Kovač i 
Omer Karabeg, a Radnički savet NIP Politika prepolovljava platu četrdese-
torici novinara koji su pristupili Udruženju nezavisnih novinara Srbije.67 
Srpski državni mediji počinju borbu protiv glasila poput Borbe, televizije 
Yutel ili novoosnovanog nedeljnika Vreme, koji ne aplaudiraju Miloševiće-
voj politici konfrontacije. 

Sa druge strane, pljušte nagrade za lojalne medijske čelnike. Slobo-
dan Jovanović prima Oktobarsku nagradu za serĳu svojih tekstova o aktuel-
nim zbivanjima u Srbĳi, Kosovu i Jugoslavĳi, kao i godišnju nagradu NO 
Politike za izuzetne uređivačke poteze. Predsedništvo RK SSRN Srbije ga 
glatko reizabira na mesto glavnog i odgovornog urednika Ekspresa, kao 
čoveka „pod čĳim je rukovodstvom Ekspres postao glasilo progresivne 
orĳentacĳe i istinska demokratska tribina. Veliki je Jovanovićev doprinos 
što se u ovom periodu nalazio u samom špicu borbe na kursu Osme sednice 
CK SK Srbĳe.“68 Živorad Minović je 31. januara 1990. takođe ponovo ime-
novan na obe svoje funkcĳe – direktora NIP Politika i glavnog i odgovornog 
urednika lista Politika.69 Nije zanemarena ni televizija. Tri najveća televizij-
ska sistema u SR Srbĳi (Beograd, Novi Sad i Priština) objedinjavaju se, i 
pod nadzorom Miloševićevog intimusa Dušana Mitevića otpočinju transfor-
maciju ka Radio-televiziji Srbije. U pročelju ove transformacije nalaze se 
Sergej Šestakov, Milorad Komrakov i drugi. Slična je situacija i u manje uti-
cajnim glasilima, koja se prilagođavaju novom kursu. Kako piše Vidosav 
Stefanović, „bitka za medije počinje uklanjanjem glavnih urednika i novina-
ra koji oklevaju da se izjasne. Na njihovim mestima pojavljuju se manje 
poznati i manje kompetentni novinari, ali spremni da sprovedu ono što im 
se naredi. Nijedna redakcija u Beogradu nije pošteđena, nijedno uredničko 
mesto. Putevi vode prema porodičnoj vili na Dedinju, naredbe otuda dolaze. 
Prijatelj porodice postaje direktor radio televizije Srbije (....) A televizija, 
vođena tvrdom rukom tog debeljka sa licem uvređenog dečaka, proizvodi 
ono što je potrebno porodici i većini koja je sledi: paralelnu stvarnost. Nije 
bitno ono što se događa već ono što se vidi na televiziji. Biće to „posao za 
perače mozgova“. Veština stečena u titoizmu biće primenjena u postkomu-
nizmu.“70 

                                                 
67 Isto, 72; M. Marović, n. d., 232.  
68

 Politika za nas, 19. januar 1990, 358, 2 
69 O tempu promena u Politikinoj grupi videti Živorad Minović, Dan počinje s Politi-

kom: prilozi za proučavanje odnosa štampe i političke vlasti, Čačak 2008. 
70 Vidosav Stevanović, Milošević, jedan epitaf, Beograd 2002, 60–61. 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 201

I zaista, dok u drugoj polovini 1989 komunistički režimi Istočne 
Evrope padaju jedan za drugim, i dok se Savez komunista Jugoslavije ubr-
zano rastače, Miloševićeve pozicije u Srbiji jačaju. U njoj se umesto rušenja 
komunizma eksperimentiše sa „pluralizacijom političkog sistema na socija-
lističkim osnovama“ kroz ’razigravanje’ partijske društvene transmisije, 
Socijalističkog saveza radnog naroda Srbije U praksi je to značilo raspisiva-
nje izbora za predsednika Predsedništva SR Srbije novembra 1989, na koji-
ma su se za ovu poziciju sa Miloševićem nadmetale njegove stranačke kole-
ge, Mihalj Kertes, Zoran Pjanić i Miroslav Đorđević. Očekivano, Milošević 
trijumfuje sa 80,4% glasova od 67,1% izašlih birača.71 Savez komunista 
Srbije broji 820.000 članova, a njegovo rukovodstvo i ne pomišlja na odla-
zak sa vlasti, već sve bezobzirnije nastupa na jugoslovenskoj sceni, otvara-
jući pitanje transformacije federacije i partije. Savez komunista Jugoslavije 
pod teretom Miloševićevih centralizatorskih ambicija i definitivno puca 22. 
januara 1990. na 14. vanrednom kongresu. Međutim, ni raspad SKJ, kao ni 
rasap saveznih državnih institucija, ne ugrožava Miloševićev položaj. „Dez-
integracija savezne zajednice, praćena jačanjem državnih atributa u jugo-
slovenskim republikama, zaustavila je proces decentralizacije i oslobađanja 
medija od kontrole vlasti. Sa zaoštravanjem konflikata između republičkih 
centara moći, došlo je do pojačane centralizacije unutar republičkih medij-
skih podsistema, do smanjenja već osvojenih prostora profesionalne slobo-
de i stavljanja medija u direktnu službu republičkih i pokrajinskih nacional-
nih birokratija.“72  

Tek se sada vide razmere Miloševićeve početne prednosti stečene 
stezanjem medijskog obruča. Zakonom o informisanju SR Srbije iz 1989. 
omogućeno je osnivanje privatnih medija, ali ta mogućnost nije značajno 
ugrozila režimski monopol u medijskoj sferi. Naoko, medijska slika Srbije 
nikada nije bila šarenija. „Prema zvaničnim statističkim podacima, u Srbĳi 
je 1990. godine izlazilo 1.447 listova i časopisa sa ukupnim godišnjim tira-
žom od 586 miliona primeraka. Najveći deo tiraža otpadao je na dnevne 
listove (357 miliona). Ukupno je izlazilo 14 dnevnih listova od kojih su 
devet informativno-politički (u Beogradu Politika, Politika ekspres, Borba i 
Večernje novosti, u Novom Sadu Dnevnik i Magyr szo, u Prištini Jedinstvo i 
Rilindĳa, u Nišu Narodni list). Najveći prosečni tiraž imale su Večernje novo-
sti (222.000), Politika ekspres (199.000) i Politika (185.000), na četvrtom 
mestu bila je Borba (31.000). Radio i televizĳske stanice delile su se na 
matične (republičke i pokrajinske) i lokalne. Statistika je 1990. registrovala 
58 radio stanica u Srbĳi (1.821.000 pretplatnika) i pet televizĳskih stanica 

                                                 
71 Isto, 73–4. 
72 J. Matić, n. d., 57. 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 202

(1.620.000 pretplatnika).“73 Ovo šarenilo, međutim, vara. Mediji u društve-
nom vlasništvu ostali su pod kontrolom SSRN, a posle njegovog ukidanja 
status osnivača su preuzele republička, odnosno pokrajinske i opštinske 
skupštine, čime je još više ogoljena njihova veza sa vladajućom partijom. 
Nova glasila ne predstavljaju „nikakvu alternativu državnoj televiziji, sa TV 
centrima u Beogradu, Novom Sadu i Prištini. TV Beograd, prvi i najveći TV 
centar u Jugoslaviji, pokrivao je celokupnu teritoriju Srbije, tehnički bio 
odlično opremljen, raspolagao je ogromnim sredstvima od obavezne pret-
plate i imao brojan i iskusan profesionalni kadar. Od svih TV programa u 
Srbiji, najveću gledanost imala je centralna večernja informativna emisija 
TV Beograd ’Dnevnik 2’.“74 Ovu emisiju tokom 1990. prati svakodnevno 
više od tri miliona gledalaca, od kojih po istraživanjima 30% veruje u pot-
punosti u ono što čuje, 46% ponekad preispituje a samo 12% sumnja u 
sadržaj programa koji postaje uporišna tačka režima.75  

Uspešan eksperiment sa pseudodemokratizacijom medijskog sekto-
ra proširuje se na čitav sistem. Savez komunista Srbije na svom XI kongre-
su u decembru 1989. obznanjuje da neće stajati na putu razvoju drugih par-
tija. To u Srbiji ipak ide sporije no bilo gde u Jugoslaviji, a napetosti koje 
prate izbore u ostatku zemlje omogućavaju Miloševiću da otvori pitanje 
položaja srpskog naroda u drugim jugoslovenskim republikama i da istupa 
kao zaštitnik svih Srba u Jugoslaviji. U samoj Srbiji se sredinom 1990. pri-
stupa dugo odlaganoj legalizacija političkih stranaka, ali se višestranačje od 
početka obesmišljava. Opoziciji se uskraćuje medijski prostor, a kada se 
sredinom juna 1990. tim povodom organizuje demonstracije, policija reagu-
je batinanjem ispred same zgrade televizije. Zgrada postaje istinski bastion 
režima, odnosno TV Bastilja, kako joj je „tepao“ opozicioni lider Vuk Dra-
šković.76 Sa nje se građani Srbije početkom jula 1990. pozivaju da referen-
dumskim izjašnjavanjem potvrde Miloševićevu odluku o odlaganju održava-
nja višestranačkih izbora do donošenja novog Ustava. Ovaj manevar omo-
gućava režimu ne samo da se prestroji, već i predstavi delom, pa i predvod-
nikom reformskog procesa simbolisanog padom Berlinskog zida.77 U tom 
duhu sredinom jula proglašava se ujedinjenje Saveza komunista Srbije i 
Socijalističkog saveza radnog naroda Srbije u „novu“ političku stranku – 
Socijalističku partiju Srbije, koja nasleđuje sredstva, infrastrukturu i kadro-

                                                 
73 M. Bjelica, n. d., 94–5. 
74 J. Matić, n. d., 63. 
75 Slobodan Antonić, Zarobljena zemlja. Srbija za vlade Slobodana Miloševića, Beo-

grad 2002, 105. 
76 Isto, 98–99. 
77 Ivan Čolović, Sve je počelo u Srbiji? u: Ivan Čolović (prir.), Zid je mrtav, živeli zi-

dovi, XX vek, Beograd 2009, 10–42. Preuzeto sa http://pescanik. net/2009/10/sve-je-pocelo-
u-srbiji/ 



 

 

 
 
 

Uloga medija u učvršćenju vlasti Slobodana Miloševića 203

ve ovih organizacija. Za predsednika SPS-a se bira Slobodan Milošević. 
Novi Ustav, donet 28. septembra, krojen je po njegovoj meri, predviđa širo-
ka predsednička ovlašćenja. Izborni zakon je jednako povoljno smišljen, 
predviđa većinski sistem koji ide na ruku najjačoj partiji. Ostaje još da se 
dobiju izbori, u dva decembarska izborna ciklusa.  

Tok prve predizborne kampanje umnogome je isplatio Miloševićevo 
investiranje u nadzor nad medijskim sistemom. Formalno, svim partijama 
koje su se nadmetale na izborima prepušten je podjednak medijski promo-
tivni prostor u za to specijalno oformljenim emisijama poput Izborne hroni-
ke. To međutim dovodi do haotične prezentacije programa desetak izgled-
nih opozicionih stranaka i tridesetak marginalnih, pa i za tu priliku od reži-
ma osnovanih pseudostranaka. Zbunjujuću kakofoniju izborne ponude nat-
kriljuje vladajuća stranka, čiji se kandidati otvoreno favorizuju u udarnim 
informativnim emisijama i predstavljaju kao stubovi ekonomskog prosperi-
teta, ali pre svega stabilnosti poretka. Pri tom, najtiražnija štampa takođe 
radi na diskreditaciji opozicije, dok najgledanija televizijska informativna 
emisija Dnevnik 2 i radijske vesti stavljaju svoju minutažu u službu kandi-
data režima, a pre svega Slobodana Miloševića, koji je samo tokom prediz-
borne sedmice pominjan ravno 133 puta u prilozima ukupnog trajanja od 
37 minuta.78 Isticanje njegove državničke uloge u savršenom je skladu sa 
izbornim sloganom Socijalističke partije Srbije – „Sa nama nema neizve-
snosti!“.  

U rastućoj atmosferi nebezbednosti koja je pratila rastakanje SFRJ 
tokom druge polovine 1990. godine, ova poruka pada na plodno tle. Na 
izbore, održane 9. i 22. decembra, građani izlaze masovno, čak 71,5% od 
upisanih u birački spisak. Socijalističkoj partiji Srbije poverenje poklanja 
46,1% izašlih birača. Zahvaljujući izbornom sistemu, Miloševićeva stranka 
zadobija 194 od 250 poslaničkih mesta u Narodnoj skupštini Srbije, i tako 
postaje jedna od retkih postkomunističkih partija koja opstaje na vlasti 
posle pada Berlinskog zida. Ovaj uspeh međutim ostaje u senci trijumfa 
samog Slobodana Miloševića, koji se za mesto predsednika Srbije nadmetao 
sa još 31 kandidatom. Za njega je glasalo gotovo dve trećine, 65,35% izašlih 
birača. U odsustvu efektivnih mehanizama kontrole, teško je reći u kojoj su 
meri rezultati proizvod izborne krađe, a u kojoj medijske manipulacije.79 
Opozicija uzalud ističe dugu listu zloupotreba tokom izbornog procesa. Slo-
bodan Milošević (p)ostaje predsednik Srbije. Pobednik se u izjavi beograd-
skoj televiziji osvrće i na medijsku scenu: „Očekujem da, posle ovih izbora, 

                                                 
78 S. Antonić, n. d., 107. Televizijska prezentacija izbora analizirana je u J. Matić, n. 

d., 64–87. 
79 Izborna regulativa i rezultati u Vladimir Goati, Izbori u SRJ od 1990. do 1998: 

volja građana ili izborna manipulacija, Beograd 1999, 4–25. 



 

 

  

 
 

                                                            Vladimir Petrović                           Istorija 20. veka, 2/2013 204

sa televizije, radija i iz štampe konačno nestanu međusobne optužbe i 
mržnja, a sa trgova i ulica da se počiste pocepani plakati, da narod odahne i 
da svako, svojim radom, pomogne sopstvenom napretku, napretku svoje 
porodice i svoje republike, napretku Jugoslavije, naše zajedničke domovi-
ne“.80 U 1991. godinu, koja će tu domovinu do kraja uništiti, njegov režim 
ulazi dodatno konsolidovan, poprimajući karakteristično obličje prepozna-
tljivo tokom čitave naredne decenije njegove vlasti.  

 
 

Vladimir Petrović 
 

THE ROLE OF THE MEDIA IN CONSOLIDATION OF POWER  
OF SLOBODAN MILOŠEVIĆ 

 
Summary 

 
The article deals with the role of media in consolidation of the regi-

me of Slobodan Milošević. It provides the overview of the media systems of 
socialist Yugoslavia and of the development in this sphere after the death 
of Josip Broz Tito, with particular emphasis of the realignment of the main 
Serbian media before, during and after the Eighth Session of the Central 
Committee of the League of Communists of Serbia and their subsequent 
support for Slobodan Milošević and the creation of his regime. 

 
  

                                                 
80 Cit. prema: S. Antonić, n. d., 112. 




